Brokolice

Jak brokolici připravovat, aby se zachovalo co největší množství blahodárných látek?

Brokolice

Další potravinou, kterou velmi doporučuji, je brokolice. Má velké množství vitaminu C (jedna porce vařené brokolice zajišťuje až polovinu doporučené denní dávky vitamínu C), obsahuje betakaroten, a vitamín E. Všechny tyto vitamíny působí jako antioxidanty a ničí škodlivé volné radikály v našem těle. Velkou roli hraje i vitamin K, který je zase důležitý pro krevní srážlivost. Hojně je rovněž zastoupena vláknina a kyselina listová, která je důležitá především před otěhotněním, ale i během celého těhotenství. Obsahuje také minerální látky jako je draslík, vápník, fosfor a síru, povzbuzuje imunitní systém, zlepšuje trávení a podporuje metabolismus, dokonce pomáhá při poruchách spánku a menstruačních bolestech.

Dá se jíst i syrová (nastrouhat do salátu), ale ne úplně každý takto syrovou brokolici dobře snáší. Další možností je rychlé povaření ve vodě – asi 5min nebo v páře, to úplně stačí. Většina receptů stejně pokračuje zapékáním v troubě, takže není důvod, proč brokolici nějak dlouze předvařovat. Z brokolice se dá připravit spousta dobrot – od polévek, tvarohovo-brokolicových pomazánek, omáček, salátů, běžně se používá také jako příloha k masovým nebo nemasovým pokrmům. A můj tip? Nemám ráda recepty, které obsahují spoustu ingrediencí a jsou „překombinované“, takže úplně jednoduše. Uvařím 3 - 5 minut nalámané růžičky brokolice, pak je posypu nasekanými mandlemi, pálivou paprikou/chili papričkami, na to dám kozí sýr (mám ho nejraději) nebo balkánský chutná s brokolicí také zajímavě, nechám chvíli (tak 3 minuty) zapéct a je to hotové. Jestli někdo vnímá po brokolici pocit nadýmání, je dobré do vody, kde se brokolice vaří přidat fenykl, česnek, kmín nebo bobkový list.

Kateřina Adámková

Jsem výživová poradkyně a osobní trenérka. Zabývám se komplexním poradenstvím v oblasti výživy, sportu a zdravého životního stylu. Neustále sleduji aktuální dění v těchto oblastech, pravidelně si rozšiřuji vzdělání, zajímají mě nové trendy. 

 

Osobní trenérka

Výživová poradkyně

Rychlý mug cake (muffiny)

Rychlý mug cake (muffiny)

Vynikající snídaně, kterou bych mohla jíst denně. Také hodně často jím.

Využijte příznivého počasí a cvičte na čerstvém vzduchu

Využijte příznivého počasí a cvičte na čerstvém vzduchu

Nejen, že je cvičení na čerstvém vzduchu zdravější než cvičení v posilovně, ale má i další benefity, o kterých

Vajíčková pomazánka s ořechy, řapíkatým celerem a brokolicí

Vajíčková pomazánka s ořechy, řapíkatým celerem a brokolicí

Za pokus stojí zdravější verze vajíčkové pomazánky, která mě dnes napadla a hned jsem ji narychlo zkusila. Návštěvě