Červená řepa vyhlazuje pleť a pomáhá při hubnutí

V minulosti mi chuť červené řepy úplně zhnusila školní jídelna. Řepa se podávala v malých skleněných miskách, měla příchuť fenyklu a byla zvláštně kompotovaná a plná ocukrované šťávy. Musela jsem si k ní znovu najít cestu a „naučit“ se ji jíst. Ale vyplatilo se to, má mnoho léčivých vlastnosti a obsahuje spoustu vitamínů a minerálů. Navíc se s ní dá lehčeji redukovat váha, méně se po ní lámou vlasy a nehty, pleť je vyhlazenější a navíc je dobrým pomocníkem při sportu.

Červená řepa vyhlazuje pleť a pomáhá při hubnutí

Co to způsobuje? Řepa je bohatá na vitamin C (posiluje imunitu), vlákninu a nezbytné minerály jako je draslík (zásadní pro zdravé nervy a funkce svalů), mangan (dobrý pro kosti, játra, ledviny a slinivku břišní), vápník, železo. Řepa také obsahuje kyselinu listovou, která pomáhá snížit riziko vrozených vad, a je proto vhodná pro těhotné.

Řepa je všeobecně universální prostředek na zvýšení obranyschopnosti organismu, posiluje imunitu, snižuje tlak a povzbuzuje trávení. Pomáhá také při sportu – sama jsem vyzkoušela její funkčnost při běhání a někde jsem četla, že ji některé fotbalové týmy rituálně pijí před zápasy. Po její konzumaci se totiž částečně rozšíří cévy a zlepší tak zásobování svalů kyslíkem, snižuje se zátěž srdce, což pomáhá k lepším (zvyšuje výdrž) a pohodlnějším sportovním výkonům.

Řepa také napomáhá hubnutí. Odstraňuje škodlivé látky, detoxikuje, pomáhá z těla vylučovat vodu a kyseliny, je velmi zásaditá (její okamžitá konzumaci může pomoci při pálení žáhy nebo překyselení žaludku), prospívá střevům, podporuje látkovou výměnu, zamezuje ukládání přebytečných tuků. Jen diabetici by měli být s denním příjmem opatrnější – obsahuje totiž poměrně hodně cukru, stejně tak jako většina ovoce.

Červená řepa ztrácí bohužel vařením a pečením většinu kyseliny listové a část minerálů, takže je její konzumace nejlepší v syrovém stavu. Z řepy se dají připravit polévky, šťávy, pomazánky, saláty nebo jednoduché „chlebíčky“.

Tipy na řepové chlebíčky nebo chuťovky k vínu:

Tvaroh s pažitkou na řepovém „chlebíčku“ – syrovou řepu oloupeme, nakrájíme na tenká kolečka a potřeme tvarohem promíchaným s čerstvou pažitkou a třeba česnekem.
Salát s kozím sýrem a piniovými oříšky – oloupanou syrovou řepu najemno nastrouháme, přidáme piniové oříšky a nastrouhaný nebo rozdrolený čerstvý kozí nebo balkánský sýr.
Dezertní salát s hruškou – opět nastrouháme syrovou řepu zbavenou slupky, přidáme nastrouhanou hrušku, med nebo agáve, rozinky a nasekané mandle, promícháme. Chutná i dětem, které řepu moc nemusí.
Sendviče s olomouckými syrečky – syrovou řepu oloupeme a nakrájíme na cca 5mm silná kolečka, která přeřízneme napůl. Olomoucké syrečky přepůlíme také napůl. Malé sendviče se vrství následovně: půl kolečka červené řepy, půl kolečka syrečku, další půl kolečka červené řepy.

Kateřina Adámková

Jsem výživová poradkyně a osobní trenérka. Zabývám se komplexním poradenstvím v oblasti výživy, sportu a zdravého životního stylu. Neustále sleduji aktuální dění v těchto oblastech, pravidelně si rozšiřuji vzdělání, zajímají mě nové trendy. 

 

Osobní trenérka

Výživová poradkyně

Jídelníček

Jídelníček

Reaguji na dotazy ve zprávách jak správně sestavit jídelníček nebo co vlastně jím já.

Lehký jarní salát se špenátem a píniovými oříšky

Lehký jarní salát se špenátem a píniovými oříšky

Velice jednoduchý, rychlý, zdravý a dobrý salát plný vitamínů k obědu nebo k večeři.

Datle - ideální svačinka nebo afrodisiakum

Datle - ideální svačinka nebo afrodisiakum

Datle plněné vlašskými ořechy (mandlemi). Výborně se hodí k dopolední svačině nebo jako energetický doping před