Červená řepa vyhlazuje pleť a pomáhá při hubnutí

V minulosti mi chuť červené řepy úplně zhnusila školní jídelna. Řepa se podávala v malých skleněných miskách, měla příchuť fenyklu a byla zvláštně kompotovaná a plná ocukrované šťávy. Musela jsem si k ní znovu najít cestu a „naučit“ se ji jíst. Ale vyplatilo se to, má mnoho léčivých vlastnosti a obsahuje spoustu vitamínů a minerálů. Navíc se s ní dá lehčeji redukovat váha, méně se po ní lámou vlasy a nehty, pleť je vyhlazenější a navíc je dobrým pomocníkem při sportu.

Červená řepa vyhlazuje pleť a pomáhá při hubnutí

Co to způsobuje? Řepa je bohatá na vitamin C (posiluje imunitu), vlákninu a nezbytné minerály jako je draslík (zásadní pro zdravé nervy a funkce svalů), mangan (dobrý pro kosti, játra, ledviny a slinivku břišní), vápník, železo. Řepa také obsahuje kyselinu listovou, která pomáhá snížit riziko vrozených vad, a je proto vhodná pro těhotné.

Řepa je všeobecně universální prostředek na zvýšení obranyschopnosti organismu, posiluje imunitu, snižuje tlak a povzbuzuje trávení. Pomáhá také při sportu – sama jsem vyzkoušela její funkčnost při běhání a někde jsem četla, že ji některé fotbalové týmy rituálně pijí před zápasy. Po její konzumaci se totiž částečně rozšíří cévy a zlepší tak zásobování svalů kyslíkem, snižuje se zátěž srdce, což pomáhá k lepším (zvyšuje výdrž) a pohodlnějším sportovním výkonům.

Řepa také napomáhá hubnutí. Odstraňuje škodlivé látky, detoxikuje, pomáhá z těla vylučovat vodu a kyseliny, je velmi zásaditá (její okamžitá konzumaci může pomoci při pálení žáhy nebo překyselení žaludku), prospívá střevům, podporuje látkovou výměnu, zamezuje ukládání přebytečných tuků. Jen diabetici by měli být s denním příjmem opatrnější – obsahuje totiž poměrně hodně cukru, stejně tak jako většina ovoce.

Červená řepa ztrácí bohužel vařením a pečením většinu kyseliny listové a část minerálů, takže je její konzumace nejlepší v syrovém stavu. Z řepy se dají připravit polévky, šťávy, pomazánky, saláty nebo jednoduché „chlebíčky“.

Tipy na řepové chlebíčky nebo chuťovky k vínu:

Tvaroh s pažitkou na řepovém „chlebíčku“ – syrovou řepu oloupeme, nakrájíme na tenká kolečka a potřeme tvarohem promíchaným s čerstvou pažitkou a třeba česnekem.
Salát s kozím sýrem a piniovými oříšky – oloupanou syrovou řepu najemno nastrouháme, přidáme piniové oříšky a nastrouhaný nebo rozdrolený čerstvý kozí nebo balkánský sýr.
Dezertní salát s hruškou – opět nastrouháme syrovou řepu zbavenou slupky, přidáme nastrouhanou hrušku, med nebo agáve, rozinky a nasekané mandle, promícháme. Chutná i dětem, které řepu moc nemusí.
Sendviče s olomouckými syrečky – syrovou řepu oloupeme a nakrájíme na cca 5mm silná kolečka, která přeřízneme napůl. Olomoucké syrečky přepůlíme také napůl. Malé sendviče se vrství následovně: půl kolečka červené řepy, půl kolečka syrečku, další půl kolečka červené řepy.

Kateřina Adámková

Jsem výživová poradkyně a osobní trenérka. Zabývám se komplexním poradenstvím v oblasti výživy, sportu a zdravého životního stylu. Neustále sleduji aktuální dění v těchto oblastech, pravidelně si rozšiřuji vzdělání, zajímají mě nové trendy. 

 

Osobní trenérka

Výživová poradkyně

Snídaňové muffiny

Snídaňové muffiny

Inspirovala jsem se podobným receptem, něco ubrala, něco přidala a je tady nový recept na zdravé muffiny na snídani

Boršč s mořskými řasami

Boršč s mořskými řasami

Vynikající jednoduchý a rychlý oběd nebo díky vysokému podílu bílkovin i večeře.

Lehká prvomájová malinová snídaně

Lehká prvomájová malinová snídaně

Jak je zřejmě z mých receptů patrné, strašně mě baví připravovat snídaně. Mám ráda sladké snídaně, ale aby byly