Káva a její účinky

Jaké množství kávy je pro člověka zdravé, při jakém množství se káva stává škodlivým nápojem a kdy je vhodné ji konzumovat? Vliv kávy na organizmus člověka, její výhody a nevýhody.

Káva a její účinky

Některé průzkumy uvádějí, že až 5 šálků kávy denně může mít blahodárné účinky pro organizmus. Jiné zdroje zase nedoporučují pít více než 3 šálky za den. Dobrou zprávou však je, že se výzkumy shodují alespoň co se týče pozitivních a negativních účinků kávy, které jsou však ovlivněny velkým množstvím aspektů, jako je například načasování její konzumace, kvalita kávových zrn a způsob přípravy.

Aby káva měla pozitivní účinky, je nutné pít kvalitní kávu bez přidaného cukru a smetany. Vypité množství kávy je nutné doplnit dostatečným množstvím vody.

Výhody konzumace kávy

  • prodlužuje život
  • snižuje riziko jaterních onemocnění, rakoviny kůže, Alzheimerovy choroby, diabetu 2. typu
  • dočasně potlačuje únavu
  • zlepšuje koncentraci a zvyšuje bdělost
  • pomáhá spalovat přebytečný tuk, zahání chuť na sladké a udržuje svaly plné energie

Nevýhody kofeinu

  • zvyšuje úzkosti a narušení spánku
  • odvodňuje
  • stimuluje tvorbu žaludečních kyselin
  • není vhodná pro těhotné nebo kojící ženy, osoby s vysokým krevním tlakem, úzkostmi a poruchou spánku

Optimální doba pro konzumaci kávy je ráno nebo před cvičením. Je však třeba zvážit i negativní dopady konzumace kávy před sportovním výkonem – riziko dehydratace, žaludeční křeče a další trávicí potíže především u lidí, kteří mají na kofein přecitlivělou reakci.

Ilustrační fotografie: zdroj Pixabay, licence CC0 Creative Commons

Kateřina Adámková

Jsem výživová poradkyně a osobní trenérka. Zabývám se komplexním poradenstvím v oblasti výživy, sportu a zdravého životního stylu. Neustále sleduji aktuální dění v těchto oblastech, pravidelně si rozšiřuji vzdělání, zajímají mě nové trendy. 

Když se nevěnuji fitness, tak kromě jiného ráda maluji.

 

Osobní trenérka

Výživová poradkyně

Tofu muffiny s mrkví, koriandrem a brokolicí

Tofu muffiny s mrkví, koriandrem a brokolicí

Lehký bezmasý oběd, který je plný bílkovin. Hodí se tedy také k večeři nebo jako odpolední svačina (přiměřené množství).

Hiit cardio č. 2 (kolo)

Hiit cardio č. 2 (kolo)

Nedávno jsem dávala návod na Hiit cardio ve formě běhu. Další tip jak se zničit, spálit tuky, nastartovat metabolismus,

Tortilly jako jednohubky

Tortilly jako jednohubky

Čeká Vás návštěva a vy už nevíte, co byste dali na stůl? Nebo Vás čeká oslava? Vyzkoušejte tyto neodolatelné jednohubky,