Nedělní zeleninové krabičkování

Většinou jím zeleninu jako součást oběda i večeře, ale nemám čas si ji denně krájet, vařit a připravovat. Ale zrovna zelenina se dá jednoduše předpřipravit dopředu a pak už jen během týdne narychlo dodělat.

Nedělní zeleninové krabičkování

Všeobecně k dobrému a plnohodnotnému stravování stačí jeden velký týdenní nákup a navařit alespoň základy na většinu týdne dopředu. Ano, je pravda, že v neděli strávím nějaký čas v kuchyni, ale to se mi v následujícím týdnu vyplatí. Každý týden chystám minimálně 8 porcí trochu vařené nebo jen trochu předpečené zeleniny (brokolice, mrkev,květák, dýně, růžičková kapusta), strouhám syrovou červenou řepu do salátů, ujistím se, že mám dostatek ořechů na svačiny, když jsem na cestách, napeču sušenky z ovesných vloček. Večer pak stačí jenom narychlo zeleninu ohřát v troubě, přidat kousek mozarelly nebo kozího, balkánského nebo jiného čerstvého sýru z trhu a večeře je hotová během 5 minut.

Krůtí plátek nebo dobrá ryba k zelenině je na pánvi hotové také hned. Většina vaření se dá naplánovat a předpřipravit na většinu týdne, nesouhlasím tedy rozhodně s tím, když slyším výmluvy typu „na vaření nemám vůbec čas“. Není to pravda! Každý, kdo to myslí se zdravým a tudíž plánovaným jídelníčkem vážně, najde si hodinu o víkendu (nebo jiný den, kdy má zrovna volno), aby si připravil základy pokrmů, které pak už jen během týdne doladí. Kuchyň se přeci může vést a fungovat jako restaurace – ty také nevaří všechna jídla až v okamžiku objednávek hostů. Některá jídla si, samozřejmě, dopředu připraví. Postup na přípravu zeleniny na pár dní dopředu: zeleninu opláchneme , nasekáme nebo nakrájíme na podobně velké kousky, pak se vaří rovnoměrně. Rozehřejeme velkou pánev, vhodíme ještě mokrou zeleninu, přikryjeme pokličkou a necháme zeleninu trochu změknout. Přidáme ještě trochu vody. Cílem je jen změklá zelenina, ne úplně uvařená. Vydatnější zelenina jako je dýně nebo růžičková kapusta se předpeče v troubě. Pak zeleninu rozdělíme do nádob – buď podle druhu nebo podle porcí a ukládáme do ledničky ještě trochu teplou (do spodní poličky), když se nechá chladnout venku, mohou se v ní množit bakterie. Koření a případně sůl přidáváme až v den konzumace, podle toho na co máme zrovna chuť a náladu. Připravit na nadcházející týden se dá samozřejmě i maso – třeba větší kus rostbífu se bude hodit na rychlé studené večeře v týdnu. Recept nabídnu v některém z dalších příspěvků.

Kateřina Adámková

Jsem výživová poradkyně a osobní trenérka. Zabývám se komplexním poradenstvím v oblasti výživy, sportu a zdravého životního stylu. Neustále sleduji aktuální dění v těchto oblastech, pravidelně si rozšiřuji vzdělání, zajímají mě nové trendy. 

 

Osobní trenérka

Výživová poradkyně

Využijte příznivého počasí a cvičte na čerstvém vzduchu

Využijte příznivého počasí a cvičte na čerstvém vzduchu

Nejen, že je cvičení na čerstvém vzduchu zdravější než cvičení v posilovně, ale má i další benefity, o kterých

Tofu muffiny s mrkví, koriandrem a brokolicí

Tofu muffiny s mrkví, koriandrem a brokolicí

Lehký bezmasý oběd, který je plný bílkovin. Hodí se tedy také k večeři nebo jako odpolední svačina (přiměřené množství).

Červená řepa vyhlazuje pleť a pomáhá při hubnutí

Červená řepa vyhlazuje pleť a pomáhá při hubnutí

V minulosti mi chuť červené řepy úplně zhnusila školní jídelna. Řepa se podávala v malých skleněných miskách, měla